Esiopetus

Esiopetukseen hakuaika on Vihdissä tammikuussa.                                                        Pikkulyhdyn esiopetukseen hakeudutaan hae meille otsakepalkin kautta. Lisäksi esiopetukseen hakeutuva täyttää hakukaavakkeen päiväkodissa.

Voit tiedustella myös muina aikoina mahdollisista paikoista.

Pikkulyhdyn noudatetaan Vihdin kunnan esiopetussuunnitelmaa. Toimintasuunnitelma on steinerpedagoginen, joka saa vaikutteita edellisestä esiopetuksen opetussuunnitelmasta, mikä löytyy tästä. Vihdin kunnan esiopetussuunitelma löytyy kunnan sivuilta.

Lyhyesti steiner-esiopetuksesta:

*Leikeille ja liikkumiselle on aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa omia tarpeitaan.     

*Saa olla ulkona ja metsässä, jolloin fyysiset voimat kasvavat, joita koululaisena tarvitaan.              

*Sisarusryhmässä eskarilainen saa kokea olevansa taitava ja hyödyllinen. Häntä arvostetaan ja ihaillaan. Hän saa olla avuksi ja hyvänä esimerkkinä pienemmille. Sisarusryhmä on kuin perhe, jossa saa hoivata pienempää ja olla itse isosisar.                                                                                  

*Eskarilainen saa leikkiä ja toimia eri ikäisten ystävien kanssa. Puuhatessaan eskari havaitsee taitojen olevan erilaisia. Näin käytännössä hän oppii hyväksymään jokaisen omat taitotasot ja erilaisuudet.                                                                                                                                

*Pienessä päiväkodissa uskaltaa olla oma itsensä sekä syntyy luottamus kasvattajien ja lapsien välillä.                                                                                                                                        

*Vihkotöitä, satu-, musiikki-, kuvallisia-, kielellisiä-,matemaattisia- ja kädentyön tuokioita on viikossa sopivasti, jolloin eskarilainen ei kyllästy ohjattuun toimintaan vaan säilyy oppimisen ilo. Tehtävät ovat sen tasoisia, että lapsi kokee onnistumisen ja kiinnostus säilyy. Monia taitoja opitaan kuin huomaamatta leikkien, pelien ja tarinoiden avulla. Monet tehtävät liittyvät konkreettisiin kodin ja puutarhan töihin, jolloin lapsi liittyy käytännössä ympäröivään toimintaan ja kulttuuriin.                

*Jokainen vuosi on omanlaisensa ja muodostuu sen lapsiryhman mukaan. Nyt on meillä eri kielien ja kultturien piirissä olevia perheitä, siksi lapset ovat kiinnostuneita muistakin kuin suomen kielestä.  He ovat innoissaan mukana joka viikkoisessa englanti-piirissä laulaen ja leikkien.                             

*Toistuvat päivän ja viikon rytmit luovat terveen kasvun pohjan. Vuoden juhlat perheiden kanssa ja valmistautuminen niihin antavat yhteenkuuluvuutta, muistoja ja kohokohtia arkeen.